Liber II
|
||
Mester Therions Budskab
|
||
Oversat af Frater Seshet |
”Gør hvad du vil skal være hele Loven.”
”Der er ingen lov hinsides Gør hvad du vil.”
”Lovens ord er Thelema"
– Thelema – betyder Vilje.
Nøglen til dette Budskab er ordet – Vilje.
Den første åbenbare betydning af denne Lov er bekræftet via antitesen;
”Syndens ord er begrænsning.”
Igen: ”Du har ingen anden ret end at gøre din vilje. Gør
den og ingen anden skal sige nej. For ren vilje, uformidlet af formål,
befriet fra lyst for resultat, er på enhver måde perfekt.”
Tag dette forsigtigt; det syntes at indebære den
teori, at hvis hver mand og hver kvinde udførte hans eller hendes vilje – den
sande vilje – ville der ikke være nogen sammenstød. ”Hver mand og
hver kvinde er en stjerne”, og hver stjerne bevæger sig på en fastsat rute
uden forstyrrelse. Der findes masser af plads. Det er kun uorden,
der skaber forvirring.
Ud fra disse overvejelser, burde det være klart, at ”Gør
hvad du vil” ikke betyder ”Gør hvad du har lyst til”. Det er
frihedens apoteose; men det er også det strengeste mulige bånd.
Gør hvad du vil – og gør så intet andet.
Lad ingenting aflede dig fra den strenge og hellige opgave. Frihed er i
absolut forstand at gøre din Vilje; men forsøg at gøre en hvilken som
helst anden ting, og øjeblikkeligt vil forhindringerne vise sig. Hver
handling, som ikke er på den bestemte kurs af det ene kredsløb, er usikker, en
hindring. Vilje skal ej være to, men een.
Bemærk yderligere, at denne vilje ej blot skal være ren,
det vil sige, enkelt, som forklaret oven for, men også ”befriet fra formål”.
Denne underlige frase giver os anledning til at holde pause. Det kan
betyde, at et hvilken som helst formål med viljen ville neddæmpe den; ”lyst
til resultat” klart er en ting, fra hvilket det skal befries.
Men frasen kan også tolkes, som der står ”med hensigt
uformildet” – dvs., med utrættelig energi. Forestillingen er, derfor,
en evig bevægelse, uendelig og uforanderlig. Det er Nirvana, dog dynamisk
i stedet for stillestående – og når alt kommer til alt er dette det samme.
Magikerens åbenbare praktiske opgave er så at opdage,
hvad hans vilje er, således at han kan udføre den på denne måde, og han kan
bedst opnå dette med Liber Thisard øvelserne (Se Equinox I(7), p.105) eller
andre lignende øvelser, hvilket fra tid til anden kan bestemmes.
Du skal (1) Find ud af hvad din vilje er. (2) Gør din vilje med (a) et-punkts fokus, (b) upartiskhed, (c) fred.
Da, og kun da, er du i harmoni med Tingenes bevægelse, din
vilje en del af, og derfor lig med, Guds Vilje. Og eftersom viljen blot er
selvets dynamiske aspekt og eftersom to forskellige selv ej kunne besidde
identiske viljer; så, hvis din vilje er Guds Vilje, er Du Det.
Der er blot et andet ord at forklare.
Andetsteds står det skrevet – sikkert til vort store velvære – ”Kærlighed
er loven, kærlighed under vilje.”
Dette skal forstås som betydende, at mens Vilje er Loven,
er den Viljes natur Kærlighed. Men denne Kærlighed er, som var det et biprodukt
af den Vilje; det modsiger ikke eller overgår den Vilje; og hvis modsigelsen
tilsyneladende skulle opstå i en hvilken som helst krise, er det viljen, som
vil lede os frem til det rette. Se, mens der i Lovens Bog er meget om Kærlighed,
er der ingen ord angående Sentimentalitet. Had er næsten som Kærlighed!
”Som brødre kæmp!” Alle verdenens mandlige folkefærd forstår
dette. Liber Legis' kærlighed er altid dristig, viril, sågar
orgiastisk. Der findes takt, men det er styrkens takt. Mægtig og
forfærdelig og herlig, som den er, dog, er det blot en vimpel på viljens
hellige lanse, damascenerinskriptionen på Thelema riddermunkenes sværd.
Kærlighed er loven, kærlighed under vilje