Supplement 4.2 |
Det Nye Testamente og Kristendommens Engletro |
Engle i Det Nye Testamente og i kristen teologi |
|
Supplement 4.2A | Urkristne teologiske uoverensstemmelser (U.T.U.) |
Supplement 4.2B | Evangeliernes Guddommelige Engle (E.G.E.) |
Supplement 4.2C | Engle i Det Nye Testamente |
Supplement 4.2D | Almene fakta om engle |
Supplement 4.2E | De tre hierarkiers ni ordener |
Med Kristendommen og Islam,bliver mangfoldighedens forvirring tilsyneladende total:
-: Sammenholdes blot en håndfuld af de urkristne forfattere og de senere kristne engleforskere, fås let en opfattelse af et englemæssigt bureaukrati uden lige og præget af skarpe delinger, som ustandseligt alligevel overskrides.
For eksempel har et utal af engle mere end eet arbejde, kan være
ledere af en orden præget af én karakteregenskab, og samtidigt medlem af en
helt anden orden præget af en helt anden karakteregenskab.
Englenavne beskriver jo også
ofte englens funktion. At det dog også drejer sig om mange huske- og skrivefejl
kan ikke udelukkes i visse tilfælde.
Husk på at
englekræfterne regnes for helt ren energi: Hinsides menneskelig tyngdestedstid
(TST)
form, person,
fornemmelse og så videre, de kan
derfor formodes at fremtræde i forskellige versioner
for forskellige individer, og alligevel stadig repræsenterer de den ene Guds
mange kræfter.
Den kendte amerikanske engleforsker Gustav Davidson løste i sit standardværk, et engleleksikon, problemerne ved simpelthen at medtage alle de versioner af hierarkier han stødte på, og ved at indføre alle en engels beskæftigelser og tilhørsforhold. Resultatet bliver det beskrevne virvar.
Urkirken debatterede emnet indgående. Med det berømte kirkekoncil i Nicea i 325 e.v blev englene erklæret for god kristen tro, mens kirkekonciliet i Laodica i 343 e.v kaldte engletroen for afguderi.
Sankt Augustin påpegede
dog; at engle eksisterer i forkyndelsen, Eusebius og Theodret kæmpede mod
engledyrkelsen,
og først godt 300 år senere, ved den 7. økumeniske synode i 787 e.v., tillod
man en kult af ærkeengle og engle, som nævnt i "Bibelen", efter at
kirkekonciliet
i Rom i 745 e.v under Pave Zakarias havde fordømt 7 populære engle som ikke står
direkte omtalt i "Bibelen".
Undertrykke eller udrydde troen på engle havde man ikke kunnet og ville man aldrig kunne, man kunne dog prøve at fastholde den samme morale som i hebræernes engletro, hvilket også tydeligt fremgår af Brevet til Hebræerne kapitel 1. Engle forstås som Guds væsener - ikke som Gud Selv.
Et andet sikkert
skriftsted heromkring: "Kolossenserne 2:18":
"Lad jer ikke berøve sejrsprisen af nogen som finder behag i ydmyghed og engletilbedelse, som 'henholder sig til' hvad han har set, opblæst uden grund af sit kødelige sind.".
Supplement 4.2B
Evangeliernes Guddommelige Engle (E.G.E.)
Det bedst kendte sted med engle i "Det Nye Testamente" bliver naturligvis Bebudelsens engle, såvel den engel Josef drømmer om i
"Matthæus 1:20,24 ", som englen Gabriel, der forkynder Undfangelsens Mysterium for Jomfru Maria ("Lukas 1:26-38; 2,21").Engle som fødselsbudbringere forekommer også i "Lukas 1:13,18".
Et andet populært sted i historien om Jesus, som kendes for engles medvirken: Hans syndesonende død også skrevet syndssonende sacrificium (SS.S.)
Islam lærer; at Muhammad så MørkeDødsMesteren (M.S.M.) altså MørkeDødMesteren (MDM) og tillod denne engel at udføre sit gudgivne arbejde lige inden sin død - Profeten lå da med sit mødige hoved i sin yndlingshustrus skød, den blandt muslimer meget elskede Ayze, som elskede, drillede og ærede Ham, samt tilfredsstillede ham seksuelt, i de sidste 10 år af Hans Gudsvelsignede liv - hun fyldte netop 19 år, da Profeten døde 49 år gammel.
Jesus forenedes måske med Gud, da englen fra Himlen havde hjulpet Ham med dødsangsten ("Lukas 22:43"), men først efter Hans død manifesterede englene sig.
Dette belærer alle fire evangelister om:
"Matthæus 28:2-6"; "Markus 16:5"; "Lukas 24:4,23" og "Johannes 24:12".
Af de fire evangelister fortæller Matthæus og Lukas mest om englene:
I "Matthæus 2:13" viser en engel sig for Josef, i en drøm bringer den bud om fare, sikrer flugten til Ægypter-eksilet, indtil Gud i Israel standser fjendens børnedrab og landet igen kan regnes for sikkert nok til den lille Hellige Familie ("Matthæus 2:19-20").
Fra Lukas stammer jo juleevangeliets fortælling om hyrderne ved højen (H.V.H.) på marken og englene
som bebudede Frelserens forunderlige fødsel (F.F.F.) ("Lukas 2:9-10") og disse bebudende
engle viser sig at udgøre blot en fortrop for det himmelske selskab ("Lukas 2:13-15").
I "Matthæus 13:39-42" med Jesus som voksen
forklarer Han Selv disciplene lignelsen om hveden og ukrudtet. Den Gode Sædemand,
Menneskesønnen, vil udsende sine engle og sikre retfærdighed for de rettro på
deres glædes dag ("Matthæus 13:49"). Igen i "Matthæus 16:27" fabler Frelseren, Jesus
Kristus, om hvordan:
Endelig forkynder Jesus, som i nogle semitiske traditioner kaldes Isa ben Jusef, at englene vil komme med Menneskesønnen under trompetfanfarer ("Matthæus 24:31"). |
Frelseren fastholder; at hverken de herlige engle eller den skønne menneskesøn ved, hvornår de skal komme ("Matthæus 24:36").
Og igen ved udlæggelsen af lignelsen om de 10 talenter nævner vor
frelserven (V.FV.)
Menneskesønnens komme i al sin engleombruste herlighed ("Matthæus 25:31"): "Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed, og alle englene med
ham, da vil han sætte sig på sin herligheds trone.".
Endvidere har Matthæus to skriftsteder som regnes som vigtige for
beskrivelsen af engle, det ene, "Mathæus 22:30", beskæftiger sig med
englenes kønsliv: Da Jesus, Guds Profet, af nogle kaldet Emanuel, forklarer
Opstandelsesmirakelets Forunderlighed (F.O.F.) siger han: "... for i opstandelsen gifter mænd sig ikke og kvinder bortgiftes
ikke, men de er som engle i himmelen.".
Skriftstedet har haft betydning for såvel opfattelsen af engle som kønsløse
eller som tvekønnede, som for opfattelsen af kønslivet for hellige menneskers
vedkommende. I munke- og nonneordener, for katolske præster og mange andre har
dette skriftsted peget mod sublimeringen
af kønsdriften til det højere spirituelle ægteskab, som tilkommer Lammet og
dets følge. Moderne psykologer, så som Stan Gooch, taler om at sådanne
dedikerede hellige mennesker på en måde forbliver som børn i hele livet.
Det andet vigtige engle-relaterede skriftsted: "Matthæus 18:10" hvor den
børnekære,
milde Jesus Mester (M.J.M.) siger: "Se til at I ikke foragter en af disse små; jeg skal nemlig sige
jer, at deres engle i himlene hele tiden ser min himmelske Faders ansigt.".
Dette skriftsted har haft stor betydning for den katolske lære om den
personlige skytsengel, den der ser Guds Ansigt som Jakob efter brydekampen.
Også indenfor englelæren har skriftstedet medvirket til at forme
opfattelsen
af; at englenes verden styres gennem en art omvendt tyngdekraft, som evigt trækker
englene higende mod det guddommelige centrum i deres univers - som en galaxe der
kredser om sit center.
Også Lukas har altså leveret meget stof til engle-opfattelsen. Under
profeteringen af Menneskesønnen og uddrivelse af frygt maner Jesus ("Lukas 12:8-9"):
"Jeg siger jer da: Enhver der vedgår samhørighed med mig over for menneskene, ham vil Menneskesønnen også vedgå samhørighed med over for
Guds engle. Men den som fornægter mig for menneskene, han vil blive fornægtet over for Guds engle.". Her forklarer Jesus den kæde af årsag og virkning ved hvilken Han kendes
som "... vejen og sandheden og livet.".
Jesus nævner igen engle, da Han forsvarer sin omgang med
skatteopkrævere
og andre syndere overfor Farisæerne, hvor Mesteren igen anvender sin berømte
symbolske billedtale (B.S.B.) og som morale anfører
(Lukas 15:10"): "Således, siger jeg jer, bliver der glæde blandt Guds engle over
én synder, der ændrer sind.".
Her ser vi de oprindelige personlige engle, den gode og den dårlige
samvittighed, og også englenes tjenende status overfor såvel Gud som
mennesker,
på trods af englenes højere spirituelle og udødelige væsen. I lignelsen om den rige mand og Lazarus ("Lukas 16:22") kommer Jesus tilbage
med engle: Tiggerens sjæl bliver ført af englene til Abrahams bryst. Denne
lignelse har givet næring til troen på livet efter døden omgivet af engle i
himmelen. Lukas leverer også stof til diskussionen om engles
natur og det fremgår
i "Lukas 20:36". Ja
igennem alle deres
gerninger bliver apostlene i sandhed vel hjulpne af engle for eksempel i "Apostelgerninger 5:19", hvor Jehovahs engel
befrier dem fra saddukæernes fængsel.
Engle som overbringere af Lovens Ord nævnes af Stefanus, som prædikede
duner over de vantro, inden mængden stenede ham ("Apostelgerninger 7:53").
Guds engel udsender
Filip for at omvende etiopierne i syden ("Apostelgerninger 8:26"). Igen i "Apostelgerninger 12:7-11",
hvor Jehovas engel befrier denne gang Peter fra Herodes fængsel. Da han uventet kontakter
menigheden, tror man nu også først, at hans engel står for
døren ikke ham selv ("Apostelgerninger 12:15").
Og lige som engle hjælper
Apostlene, så straffer de også deres fjender. Så
snart Herodes opløfter sig selv til gudestatus, slår englen ham og "han
blev ædt op af orme og udåndede.". ("Apostelgerninger 12:23").
Farisæerne tror på 'opstandelse', 'engel' og 'ånd', mens Saddukæerne benægter disse himmelske ting.
Farisæerne
tror på den prædikende Paulus som kanal for måske 'en ånd' eller 'en engel'. På vejen til Italien drømmer Apostlen Paulus om en engel, der
forudvarsler
skibets forlis. Englen forsikrer Paulus om; at alt vil gå godt og han frygter
ikke. ("Apostelgerninger 27:23").
I "1. Korinther 6:3" understreger
Paulus, der jo oprindeligt hed Saul, forskellen mellem menneskers liv i denne verden og engles
eksistens i det guddommelige hinsides. Her påpeger Paulus endvidere, at de hellige ved opstandelsens dag skal dømme over engle.
"1. Korinther 11:10" angives de
betragtende, overvågende engle, som grunden til at mænd kan gå
med hovedet bart, mens kvinder bør bære tækkeligt myndighedstegn - noget de
fleste kristne kvinder udenfor de katolske nonneordener i moderne tid ser stort
på.
Apostlenes selvopfattelse, og deres samspil med englene, sammenfatter Paulus
i "1. Korinther 4:9":
"Det
forekommer mig nemlig at Gud har stillet os, apostlene, frem
som de sidste, som mænd der er dømt til døden, for vi er blevet et skuespil
for verden, både for engle og for mennesker.".
Igen i "1. Korinther 13:7 nævner Paulus englene
og menneskenes fællesskab, når han skriver:
"Hvis jeg taler på menneskers og engles tungemål men ikke har kærlighed,
er jeg et klingende malm eller et støjende bækken.".
Og igen igen i Brevet til Galaterne nævnes engle flere gange. For eksempel i
"Galaterne 3:19" beskrives engle som mellemmænd, der bringer menneskene Lovens bud.
Og "Galaterne 4:14" mere end antyder, at sand broderlig kærlighed indbefatter at se næsten som: "... en Guds engel, som Kristus Jesus.".
Den
indledende belæring fra Paulus understreger et fællesskab mellem
englene og menneskene: Såvel Apostle som engle kan forkynde det gode, glade
tidende "Galaterne 1:8": "Men selv om vi eller en engel fra himmelen forkyndte jer noget som
en god nyhed afvigende fra det vi har forkyndt jer som en god nyhed, så lad ham
være forbandet.".
Dette skriftsted har medført såvel religiøs strid som en metode til at skelne
& teste engle & menneskers natur.
I "2. Thesaloniker 1:7" nævnes
Menneskesønnen
General Mesias (M.G.M.), som skal komme med sine herlige, hævnende engle på
Dommens Skønne Dag (D.S.D.).
I "1. Timoteus" nævnes engle i deres rolle som sagførere og dommere, når
mennesket stedes for Gud "1. Timoteus 3:16" i dette tilfælde
Menneskesønnen, som vil stå med eller modstå hver enkel ved Dommen, hvor de
udvalgte engle vil herske med Kristus ("1. Timoteus 5:21").
Hebræerne nævner engle mange gange, anerkendte skriftsteder om engle
omfatter:
" Hebræerne 11:7,13"; "Hebræerne 2:2,5,7,9,16"; "Hebræerne 12:22"; "Hebræerne 13:2".
"Hebræerne 13:2" indeholder et kendt
engle-citat (jvf. også "Galaterne 4:14"): "Glem ikke gæstfriheden, for ved den har nogle uden at vide det beværtet
engle.".
Her antydes englene som menneskelige, husk på at selv Samsons far, Manoa
("Dommerne 13:21") og før ham,
Gideon, ("Dommerne 6:21-22"), skulle se et mirakel,
et forsvindingsnummer, før de troede på englen som en engel Peters første brev fortæller om englenes natur, de nærer et brændende
ønske om, at de gode tidener om Kristus når til enhver, og de ønsker at se
menneskebørnene så sunde, rene, ædru, arbejdsomme, venlige, ja kærlige som
overhovedet muligt ("1. Peter 1:12"). At det kan betale sig
at leve op til de dydige engles krav antydes i kapitel 3, hvor englene omtales
som den dræbte og så genopstandne frelsers undergivne såvel som hengivne medarbejdere. I Peters 2. Brev nævnes englene to
gange:
"2. Peter 2:4" de syndige engle som Gud
ikke skånede men kastede i dødsrigets mørke gruber. "2. Peter 2:11" nævner Peter; at engle
- udfra deres respekt for Jehova - ikke fremfører spottende anklager imod
gudhengivne mennesker. Også dette skriftsted bruges til at skelne og teste
Englenes natur med og sikre sig, at de ikke dækker maskerede dæmoner (D.M.D.) eller fantasifostre (ligesom
med "Galaterne 1:8").
Åbenbaringens
mange engle, fremtræder mest i denne fantastiske bogs kapitel 8, 9, 10, 14. Der
findes mere end fyrretyve nævnelser af forskellige engle i denne skriftrulle.
Teksten anfører de mere kendte steder her nedenfor:
"
Åbenbaringen 1:1,20";
"Åbenbaringen 2:1,8,12,18"; "Åbenbaringen 3:1,5,7,14";
" "Åbenbaringen 7:1,2,11"; "Åbenbaringen 8:2-13";
"Åbenbaringen 9:9,11,13,14,15"; "Åbenbaringen 10:1,5,7-10"; "Åbenbaringen 11:15"; "Åbenbaringen 12:7,9"; "Åbenbaringen
14:6,8,9,10,15,17-19";
"Åbenbaringen 15:1,6,7-8"; "Åbenbaringen 16: 1,5"; "Åbenbaringen 17:1";
"Åbenbaringen 18:1,21"; "Åbenbaringen 19:17"; "Åbenbaringen 20:1"; "Åbenbaringen 21:9,19";
"Åbenbaringen 22:6,8,16".
Blot et enkelt vigtigt skriftsted fra denne prægtige bog skal anføres her - nemlig: "Åbenbaringen 22:6-16":
Det regnes for vigtigt at vide (V.A.V.), at Englene udgør
manifestationer af Gud og at englene ikke står lig med Gud Selv. Englens
formulering til Profeten Johannes synes nærmest blevet formularen for den
rette skelnen: Johannes vil kaste sig næsegrus for englens fødder, men denne
siger (op. cit.):
"Pas på! Gør
det ikke! Jeg er blot din medtræl og dine brødres,
profeternes, og deres som overholder denne skriftrulles ord. Tilbed Gud.".
Og "Tilbed Jesus!" kunne man måske tilføje, udfra "Åbenbaringen 22:16": "Jeg, Jesus, har sendt min engel for at vidne for jer om disse ting
til menighederne. Jeg er Davids rod og afkom, den strålende morgenstjerne.".
Det kristne testamente har altså mange henvisninger til engle og
allerede tidligt prøvede kirkens fædre at bringe orden i englenes samfund:
Sankt Ambrosius, Sankt Hieronimus og Thomas Aquinas stod blandt de førende og
det blev Aquinas og den såkaldte "pseudo-dionysiske hierarkiske opdeling
af englene", som blev den mest almindelige forordning. Ingen ved noget videre om denne
'falske' Dionysus (på dansk:
Denis) end ikke hvornår han
eventuelt levede. Han skulle have taget navn efter det græske hof, Areopagus,
som apostlen Paulus omvendte ("Apostelgerninger 17:34"), og i middelalderen
troede mange; at han havde levet i det første århundrede. Ja, katolske myter beretter; at han havde bevidnet solformørkelsen ved
Jesu død og senere skulle han, sammen med de resterende Apostle, have deltaget
ved Jomfru Marias begravelse. Senere
forskning mener dog; at manuskriptet kendt som "Pseudo-Dionysus,
Den Mystiske Teologi og De Himmelske Hierarkier" stammer fra det 6.
århundrede
e.v., og sandsynligvis blev skrevet af en armensk munk. Selv om man gennem middelalderen mange steder lavede om på den
forordning der opstod med pseudo-Dionysus, forblev den i sine grundprincipper
den samme, den arbejder de fleste kristne kilder med og derfor har også S.M.S.
valgt at følge den her i Engerullerne: 'Liber Angelicus'. Inden teksten går over til de himmelske hierarkier vil den resumere,
hvad man generelt synes enige om angående engle: Englene danner Guds Kræfter. Englene udgør budbringere som
afstedkommer
en forbindelse mellem Gud og Menneskene. De advarer, frelser og inspirerer de
gode; advarer, straffer og udsletter de onde. Gud og Jesus kan manifestere sig
som Engle, men engle regnes ikke lig med Gud. Engle eksisterer hinsides Sted,
Tid, Rum, Person, Liv, Død. Engle udgør Funktioner af Gud. Hvis Gud danner
centrum danner englene lag på lag (L.P.L.) omkring dette centrum.
Kernen i denne fantasikugle rummer da Guds ufattelige Intelligens, mens de ydere skaler
former de englekræfter, som manifesterer det fysiske univers: Stedernes tider hvor menneskelige
personer lever og dør indtil Dommedag (D.I.D.). Englene spiller en afgørende rolle i hele Guds Skaberplan fra begyndelsen til
den glorværdige ende på Dommens Dag. Ikke for ingenting diskuterede de lærde i middelalderen, hvor mange
engle der mon kunne stå på en nålespids. Ser man det ovenstående resume
igennem, må man kunne konkludere; at der kan stå et uendeligt antal engle på
den nålespids: for engle har ingen fysisk
form består af ren energi og optager
derfor ikke rum noget sted på noget tidspunkt. Man har leet af denne diskussion, men bemærk hvordan spørgsmålet
henleder tanken på det åndelige, Gud.
Således danner spørgsmålet en gåde,
som, når man grubler lidt over den, skaber en art bro ind i den spirituelle
verden, hvor Guds Kræfter ikke blot udgør den mageløse natur, men energier på
højere vibrationers bølger, energi-bølger som bærer Guddommens uendelige
kærlighed,
tilgivelse og ubetingede livskraft. En anden sådan gammel gåde: spørgsmålet om englenes føde, "Manna",
et ord som på hebraiske betyder "Hvad er det?".
Myten om denne føde
næres af blandt andet "Salme 78:24", hvor skriften nævner
Manna som 'himmelkorn'. Traditionen siger; at dette ubeskrivelige spirituelle blev Elias ernæret
med under sine 40 dage i ørkenen ("1. Kongebog 19:5-8"), og
ligeså Jesus under hans fyrretyve dage med Satan og Englene i Ørkenen ("Markus 1:13"; "Lukas 4:1-10"). Denne føde, som ernærede jøderne på deres ørkenvandring, udgør altså
en art ingenting som formår alting, ligesom englene selv. Kristendommen synes
fuld af denne type paradoksalt sammenhørende modsætninger, som
zen-buddhister kalder koans. Traditionelt tilskrev man også i kristendommen de himmelske
hierarkier
til 'Livets Træ'. "Livets Træ" danner
igennem hele middelalderen en grundfigur - også i kirkebyggeriet. Men da det
pseudo-dionysiske skema kun tillod 9 Ordener af engle, vedtog man, at der ikke
fandtes nogle engle i Malkuth, altså i Kongeriget (jævnfør flere andre
S.M.S.-ruller), kendt som virkelighedens fysiske
verden (V.F.V.). Naturligvis opstod der jo nu masser af skoler, der opfandt en tiende
orden af engle, som de tilskrev Malkuth:
-: blandt de mere
standhaftige af sådanne idéer: idéen om at her boede de ophøjede mennesker, som
havde haft engleagtige kvaliteter i livet: kirkefædrene, helgenerne, ophøjede
prælater og så videre. man kaldte ordenen "Guds Elskere". Hvis man vil forestille sig, at der også
findes englevæsener i den materielle fysiske verden, så lad det ske således,
den Gode Gud forstår.
Her i
Englerullerne vil teksten dog holde sig til det traditionelle grundsyn; at engle ikke har en fysisk form og derfor ikke
kan tilskrives det 10. punkt på "Livets Træ", som jo netop
repræsenterer den fysiske virkelighed.
S.M.S. har derfor indført et "Spirituelt Livets Træ"
bestående af kun 9 punkter, hvor teksten vil tilskrive de 9 ordener som kirkefædrene
nu engang enedes om. S.M.S. følger også her delvis traditionen.
Som man kan se
hører de 9 engleordener sammen
i tre hierarkier, som tilskrives de tre trekanter på "Livets træ".
-: Den øverste trekant peger opad mod Gud, dette hierarki bliver, som det
vil fremgå, grundigt beskrevet i "Bibelen", mens de to
nederste trekanter peger nedad mod menneskenes livsverdens manifestationsformer
(M.L.M.). Livets Træ: De tre
triangler:
SMS Betydning
Hierarki Orden 1 Kether Kronen 1.
Hierarki 1. Orden 2 Chokmah Visdom 1.
Hierarki 2. Orden 3 4 2.
Hierarki 1. Orden 5 Strenghed 2.
Hierarki 2. Orden 6 2.
Hierarki 3. Orden 7 3.
Hierarki 1. Orden 8 3.
Hierarki 2. Orden 9 3.
Hierarki 3. Orden 10 Malkuth
Kongerige Kirke/Menighed
Skriften giver ikke belæg for denne opdeling som
flere - for eksempel den
protestantiske reformator Calvin - hånede. Men flere af Ordenerne nævnes
faktisk i "Bibelen", som det vil fremgå, og måske derfor har selv den mest
fundamentalistisk protestantiske kristendom ikke forbudt troen på disse virkelighedens
vingede venner (V.V.V.) og forbindelser til Gud.
"Bibelen" giver kun omfattende og grundige beskrivelser
af de øverst rangerende engle. Længere nede, for eksempel med ærkeenglene,
synes forskellige semitiske
fortællere (F.S.F.) og deres kilder uenige
om antallet, blandt andet Islam som kun tæller 4 ærkeengle, generelt regnes
dog i kristne sammenhænge med mindst 7 ærkeengle.
Supplement
4.2C
Engle
i det Nye Testamente
Supplement
4.2D
Almene
fakta om Engle
Supplement
4.2E
De 3
Hierarkiers 9 Ordener:
1.
Hierarki 3. Orden
Menneskenes Verden